Більшість українців не зовсім розуміють процедуру реєстрації місця проживання, поки не зіткнуться з цим «віч-на-віч». Погодьтеся, всі ми, коли отримували перший паспорт, навіть особливо і не замислювалися, звідки береться адресний штамп: батьки дали в руки пакет документів, Ви пішли з паспортний стіл або ЖЕК, віддали всі папери, і через деякий час отримали готову книжечку. Після цього Ви спокійно продовжували жити в рідній квартирі, знаючи, що громадянський обов’язок реєстрації місця проживання успішно виконаний.
Навіть коли і переїжджали на тривалий час (на навчання, наприклад), зізнайтеся, не дуже-то хотілося займатися пропискою-випискою. Хоча, за законом, це потрібно робити. І кожен розумів, що в разі «викриття» потрібно буде сплатити штраф, однак все одно всім вдавалося вирішити нагальні справи без поглиблення в житлове питання й законодавство.
Що змінилося?
Для врегулювання механізмів інституту прописки в 2016 році уряд серйозно взявся за це питання і дещо змінив. Ось основне, що потрібно знати кожному українцю.
- Тепер реєструвати місце проживання можна протягом 1 місяця.
Це чудове нововведення, оскільки раніше протягом 10 днів після переїзду потрібно було бігти в паспортний стіл і ставити новий штамп. В іншому випадку, якщо Ви пропустили 10-денний термін, наприклад, прописка у Києві з’явиться у Вашому паспорті лише після сплати штрафу.
- При зміні місця проживання більше, ніж на 30 днів, теж потрібно прописуватися.
Приміром, якщо у Вашому паспорті значиться та ж прописка в Києві, а Ви за фактом вже 2 місяці проживаєте в Харкові, і держ. службам стало про це відомо – ласкаво просимо до лав штрафників. Це стосується не лише випадків, коли Ви змінюєте постійне місце проживання, але і коли деякий час живете за іншою адресою, але це «час» – більше 30 днів.
- Відділи міграційної служби (паспортні столи) більше не займаються пропискою – це завдання органів місцевої влади.
Після низки нововведень внаслідок прийняття закону про децентралізацію, до компетенції колишніх ОВІРів тепер входить робота виключно з паспортами (функцій у них і так додалося: перехід на пластикові картки замість внутрішніх паспортів, закордонні паспорти з чіпами, тощо). Адресні штампи тепер проставляють органи місцевої влади, а документи українці подають в центр надання адмін. послуг (ЦНАП). Іноді ці установи знаходяться в одному приміщенні (це істотно полегшує завдання заявникам), а іноді потрібно пошукати, куди нести паспорт, фото та документи про право власності на нерухомість.
Дуже важлива інформація для молодих батьків: малюка потрібно прописати теж протягом 30 днів.
Раніше це питання було не досить добре врегульовано, що викликало замішання у щасливих мам і тат. Тепер є чіткі рамки, які не вдасться ігнорувати.
Це все, про що повинні знати українці, щоб виконувати свої цивільні права і обов’язки. В крайньому випадку, для детального з’ясування інформації завжди можна трохи пошукати в інтернеті, або звернутися до юристів. Останні виручать і в разі, якщо, наприклад, прописка в Києві дуже потрібна, а можливості піти в ЦНАП немає. Правознавці вирішать питання буквально за день, у той час, як законодавчо допустимий термін видачі паспорта з новою пропискою – 5 днів.