Вануату

Вануату, колишні Нові Гібриди, це незалежна республіка, розташована на південно-заході Тихого океану. Вануату складається з ланцюжка 13 основних та великої кількості маленьких островів і знаходиться в 800 кілометрах від Фіджі і 2,250 кілометрах на схід від Австралії. Острови простягаються на 640 кілометрів з півночі на південь і займають загальну площу 12,200 квадратних кілометрів. Столицею Вануату є Порт Віла, близько 30 000 жителів, розташована в південно-західній частині острова Эсфэйт. Порт Віла є основним фінансовим, торговельним, промисловим, освітнім і туристичним центром країни, а також центром політичного життя, адже саме тут засідає уряд республіки.

Основу законодавства для дії офшорного Фінансового центру складають Закон про компанії (the Companies Act) (заснований на англійському законодавстві), Закон про Міжнародні компанії (the International Companies Act), Закон про банки (the Banking Act), а також законоположення про діяльність страхових, трастових компаній, про гербовий збір.

РЕЄСТРАЦІЯ КОМПАНІЙ НА ВАНУАТУ

На Вануату можна зареєструвати компанію наступних організаційно-правових форм: international companies (міжнародні компанії), exempted companies (звільнені компанії), trusts (трасти) і local companies (місцеві компанії). Перші три форми розроблені для використання їх в якості офшорних, а четверта, місцева компанія, підходить для тих, хто має намір вести торгівлю на території Вануату.

Міжнародні компанії (International Companies, IC)

Заснування та діяльність міжнародних компаній регулюється Законом про Міжнародні компанії від 1992 року. Основними положеннями цього законодавства є наступні:

  • Для IC не існує поняття статутного капіталу.
  • Відповідальність компанії може бути обмежена акціями, гарантією, або тим і іншим.
    IC повинна мати юридичну адресу та зареєстрованого агента на Вануату.
  • Для того щоб компанія була зареєстрована, необхідно подати в Комісію Конституцію компанії, яка є еквівалентом установчого договору і статуту. Конституція підписується реєстратором (-ами), який призначає першого директора компанії  після внесення її в реєстр.
  • IC може бути створена протягом 24 годин.
  • Назва компанії може бути на будь-якій мові, необхідно лише надати Комісії завірений переклад такої назви на англійську або французьку.
  • Такі назви вимагають спеціального схвалення або отримання ліцензії: bank, buildings society, insurance, assurance, reinsurance, fund management investment fund, trust, trustees, finance або їх еквіваленти на іноземній мові.
  • У назві IC може використовуватися будь-яке з міжнародно прийнятих скорочень для вказівки на статус компанії з обмеженою відповідальністю.
  • Компанія може випускати акції з або без номінальної вартості, привілейовані акції або акції на пред’явника. Не існує вимоги щодо випуску сертифікатів акцій.
  • У компанії може бути один акціонер і один директор, які можуть бути фізичними або юридичними особами, резидентами Вануату чи ні.
  • Не існує вимоги щодо розкриття імен директорів, акціонерів або бенефіціарних власників компанії будь кому.
  • IC не повинна проводити щорічні загальні збори або подавати щорічні звіти. Збори можуть проводитися у будь-якій точці світу.
  • IC може мати і управляти банківським рахунком на Вануату, але вона не може вести діяльність на Вануату, вести торгівлю або володіти власністю в країні.
  • IC автоматично звільняється від гербового збору, валютного контролю, оподаткування будь-якого виду на Вануату протягом 20 років після реєстрації.
  • Мінімальне щорічне урядове мито становить 300 USD.
  • IC не може займатися банківською, страховою, перестрахувальною діяльністю, управлінням активами, управлінням колективними інвестиційними схемами, надавати консультації в області інвестування, або іншою діяльністю, пов’язаною з банківською або страховою справою.

Звільнені компанії Exempted Companies

Закон про Компанії регулює заснування та діяльність звільнених компаній, які повинні задовольняти наступним умовам:

  • Стандартний статутний капітал складає USD 10,000.
  • Компанія повинна мати юридичну адресу зареєстрованого агента та секретаря (секретарська компанія) на Вануату.
  • Для того щоб зареєструвати звільнену компанію, її установчий договір і статут повинен бути підписаний одним або більше фізичними або юридичними особами, які виступають в якості передплатників, а потім потрібно подати ці документи в реєстраційні органи.
  • Після реєстрації акції переводяться від передплатника акціонерам.
  • Потрібно як мінімум два акціонери, які можуть бути як фізичними, так і юридичними особами, резидентами Вануату чи ні.
  • У назві звільненої компанії має бути присутнім слово “Limited”.
  • Директорами звільненої компанії можуть бути фізичні та юридичні особи, мінімальна кількість директорів – один. Обов’язковою умовою є те, що хоча б один директор повинен бути резидентом Вануату. Для задоволення цього положення законодавства можна призначити заступником директора резидента Вануату.
  • Рада директорів звільненої компанії повинна проводити збори принаймні один раз на кожний календарний рік на Вануату.
  • Звільнені компанії повинні подавати щорічні звіти, проте немає вимоги проведення аудиту, якщо компанія не має банківської, трастової або страхової ліцензії.
  • Звільнені компанії не обкладаються податками на прибуток на Вануату.
  • Мінімальне щорічне ліцензійне мито становить 450 USD.

Офшорні банки на Вануату

Діяльність банків на Вануату регулюється Законом про банки, в якому розділяються банки, що здійснюють діяльність на території Вануату (“місцеві банки”), та банки, що ведуть діяльність за межами країни (“звільнені банки”). Звільненим банкам заборонено вести діяльність на Вануату, за винятком ведення справ з іншими звільненими компаніями, або справ, пов’язаних з діяльністю, що здійснюється за межами Вануату.

Характеристики звільнених банків:

  • Банк повинен бути зареєстрований в якості звільненої компанії на Вануату;
  • У назві має бути слово “bank” чи його похідне;
  • Мінімальний сплачений статутний капітал складає USD150,000 або еквівалент в іншій валюті;
  • Не потрібно зберігати депозит у банку Вануату, проте компанія може відкрити рахунок у банку Вануату, в будь-якій валюті;
  • Звільнена компанія надає можливість збереження високого ступеня конфіденційності;
  • Не потрібно надавати докладних статистичних звітів;
  • Банк повинен мати юридичну адресу на Вануату, один директор повинен бути резидентом Вануату, збори директорів повинні проводитися на Вануату кожен рік. При необхідності можна використовувати номінального директора;
  • Державне мито при видачі ліцензії становить 5,000 USD
  • Щорічне урядове мито становить 5,000 USD

Типи ліцензії :

Ліцензія на здійснення діяльності в якості фінансової установи.

Даний тип ліцензії надається компаніям, діяльність яких включає розміщення коштів на депозитах (які можуть бути зняті з рахунку або виплачені за вимогою після настання певного строку або після отримання повідомлення), а також використання таких депозитів при наданні кредитів або для інших цілей. Таким чином ліцензія фінансової установи дозволяє діяльність в якості комерційного банку, наприклад, розміщення і дисконтування кредитних коштів, як принципал або агент.

Ліцензія на здійснення діяльності в якості банку.

Даний вид ліцензії надає всі права фінансової установи, а також додаткове право приймати на депозит грошові кошти, які можна зняти з рахунку за чеком.

Хоча більшість звільнених банків на Вануату мають право надавати послуги з відкриття розрахункових рахунків, більшість з них не роблять цього. Більшість банків діють в якості фінансових установ. Однак вибір “банківської ліцензії, а не ліцензії “фінансової установи” виправданий тим, що перший тип ліцензії дає право (це швидше є вимогою) використовувати слово “Банк” або його похідні в назві компанії.

Законодавчі вимоги до звільнених банків:

  • У той час як головний офіс компанії може перебувати за межами Вануату, так званий “основний офіс” повинен бути на Вануату (юридична адреса надається агентом). Компанія також повинна мати авторизованого агента резидента Вануату.
  • Необхідно інформувати Комісію про всі зміни в установчому договорі або статуті компанії, а також про зміни в структурі компанії, або про продаж компанії.
  • Підтверджені аудиторами фінансові звіти, а також річний звіт компанії, повинні бути надані Комісії щороку.

Крім законодавчих вимог, при отриманні банківських ліцензій зазвичай накладаються такі обмеження:

  • Компанія не буде приймати депозити від необмеженого числа осіб;
  • Компанія надасть Комісії список осіб, від яких вона має намір приймати депозити;
  • Діяльність компанії буде обмежена веденням банківської діяльності з тими особами, імена яких вона надасть Комісії;
  • Компанія буде надавати щоквартальні звіти з управління та діяльності Комісії банку.